WANTED: ....



OP WELKE 

COMPETENTIES 

FOCUSSEN WE

EN WAAROM? 


Het dossier KNELPUNTBEROEPEN 22 (VDAB) toont dat bedrijven vooral (meer) ervaring en (meer) softskills wensen van hun kandidaten.  Het gaat over zaken als vriendelijkheid, omgaan met elkaar en de omgeving, empathisch vermogen, bereidheid tot leren, ... 


Het zijn dus vooral de generieke vaardigheden, de "soft skills",  waar we in al onze traineeships op focussen.

Dit is immers de sleutel naar de arbeidsmarkt. 


De SOFT SKILLS - een samenvatting

Soft skills zijn eigenlijk de persoonlijke eigenschappen die de manier waarop je werkt en met anderen omgaat aangeven.  Soft skills spelen een sleutelrol bij inzicht krijgen in hoe iemand omgaat met collega's, werkgerelateerde taken uitvoert, communiceert en relaties opbouwt.  Voor de werkgever zijn deze van essentieel belang, omdat je deze - eenmaal verworven - kan toepassen in elke functie. 

Soft Skills zijn veel moeilijker aan te leren dan hard skills.  Deze vergen vooral veel ervaring in een werkomgeving.  

Een overzicht van de soft skills:

  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatie
  • Ondernemend gedrag (intrapreneurship)
  • Creativiteit
  • (Klant) vriendelijkheid
  • Werk Ethiek

Het gedrag bij de competenties